Dagstarts

Lean past heel goed bij Hessing Supervers

Het beste uit de dag halen met Daily Management

Wie op z’n gezondheid let, eet 250 gram groenten per dag, en twee stuks fruit, zo adviseert het Voedingscentrum. Deze producten komen in veel gevallen tot ons door tussenkomst van Hessing Supervers: gewassen, gesneden en verpakt. Op de werkvloer van Hessing zijn de dagelijkse problemen en prestaties zichtbaar, dankzij de methode Daily Management – aangereikt door Maruna.

Hessing Supervers is een grote multinational. Op de vestiging in Helmond lopen honderden mensen rond, en er gaan tonnen aan producten door hun handen. In zo’n hectische omgeving kan enige structuur geen kwaad. ‘Wij hadden behoefte aan een gestructureerde methode om informatie van de werkvloer beter te benutten’, zegt Roy Zegveld, teamleider ontvangst goederen bij Hessing. Het inkomen, opslaan en uitgeven van goederen richting producerende afdelingen is zijn verantwoordelijkheid. ‘Op de werkvloer is enorm waardevolle informatie aanwezig’, zegt hij. ‘Medewerkers weten precies waar het goed gaat en waar niet, en waar verbetering te bereiken is. Deze informatie wilden we op een gestructureerde manier bij teamleiders en managers terecht laten komen.’

Meldingen komen terecht waar ze moeten zijn

Als medewerkers van Hessing informatie doorspeelden naar boven, werden er geen actiepunten vastgelegd, er was geen overzicht. De workshop Daily Management van Maruna bracht daar verandering in. Zegveld vertelt: ‘Elke ochtend om 7.00 uur beginnen we als afdeling gezamenlijk de dag, in een ‘tier’. We houden een dagafstemming rond een bord en vragen mensen of ze iets te melden of te verbeteren hebben op de punten safety, quality, delivery, cost en people. Die meldingen escaleren we een half uur later naar een tweede tier van teamleiders. Eventueel komt er nog een derde tier, met managers en directeuren. Alle meldingen komen dus precies terecht waar ze moeten zijn.’

En die structuur, zegt Zegveld, werkt heel prettig. ‘We bespreken dagelijks alles wat er speelt, en koppelen dit terug naar de werkvloer. We doen het precies zoals we het in de workshop hebben geleerd, en met succes.’

Een goed overzicht van actiepunten

Het succes van Daily Management bestaat eruit dat Hessing Supervers nu een goed overzicht heeft van wat de werkvloer aankaart. Zegveld: ‘In het programma Kaizen cockpit, een digitale tool, houden we actiepunten bij. Die zijn, inclusief de status, inzichtelijk voor het hele bedrijf. De acties worden dagelijks geüpdatet. Medewerkers die niet zo digitaal zijn, kunnen de status ook op een speciaal bord terugzien. De terugkoppeling, de communicatie, vinden we heel belangrijk, zodat medewerkers betrokken blijven bij het verbeterproces. Als je iets gemeld hebt, wil je gewoon weten wat ermee gebeurt.’

De medewerkers van Hessing reageren dan ook heel positief op de methode Daily Management. Zegveld: ‘Voorheen werd er natuurlijk ook wel wat met hun meldingen gedaan, maar dat was veel minder zichtbaar. Eén van onze medewerkers heeft bijvoorbeeld tijdens de dagafstemming geopperd dat het zinvol zou zijn om een wastafeltje op de werkvloer te hebben. Dat is goedgekeurd tijdens de dagafstemming van de managers en in no time was dat wastafeltje er. Die jongen is er hartstikke blij mee.’

Efficiënter en slimmer werken

Roy Zegveld is ook gestart met een opleiding Lean Six Sigma Green Belt bij Maruna. ‘Deze training richt zich op efficiënter en slimmer werken, en op het elimineren van verliezen’, legt hij uit. ‘Tijdens mijn opleiding krijg ik een bepaalde denkwijze mee, die ik probeer over te brengen op mijn medewerkers. Lean doe je nooit alleen, je doet het met elkaar.’

Zegveld hoopt te bereiken dat zijn afdeling slimmer gaat werken. Dat medewerkers nadenken voor ze handelen, verliezen leren inzien en structureel bezig zijn met verbeteren. ‘Ik zie links en rechts bij medewerkers al initiatieven ontstaan voor verbeterprojecten’, constateert hij tevreden. ‘Ik heb Lean op de afdeling geïntroduceerd, maar anderen nemen het over. Dat is heel leuk om te zien. En Daily Management is hier een heel mooie aanvulling op.’

Goede ondersteuning van Maruna

Bij de workshop Daily Management kreeg Zegveld goede ondersteuning van Maruna, net als bij zijn opleiding Green Belt. ‘Ik denk niet dat ik ze ’s nachts kan bellen, maar verder krijg ik alle mogelijke ondersteuning op alle mogelijke manieren en op de raarste tijden. Online, via de telefoon, mail en Skype. Ik ben zelf erg druk met mijn werk en mijn opleiding, dan is het heel fijn dat je ’s avonds vragen kunt stellen aan coaches en trainers. Ik heb het idee dat ze altijd voor me klaar staan. De digitale leeromgeving vind ik heel prettig en toch is het contact goed en persoonlijk, met – tijdens kleine sessies ‒ aandacht voor elke individuele klant.’

Over zijn trainer Green Belt, Remko Kruisbeek, is Zegveld zeer tevreden. ‘Hij heeft veel kennis en kan pittige stof luchtiger maken door het aan de praktijk te relateren.’ En over trainer Dimitri van Gaal van Daily Management zegt hij: ‘Hij heeft mij besmet met het Lean-virus vanaf het eerste moment dat ik bij Maruna ben binnengestapt.’

Structurele problemen structureel oplossen

Dankzij Daily Management is bij Hessing in Helmond het werkoverleg eigenlijk overbodig geworden. ‘Alles wat er speelt, bespreken we dagelijks met elkaar, en de status ervan is altijd bekend’, zegt Zegveld. ‘Bepaalde structurele problemen hebben een probleemeigenaar gekregen, en we kunnen de problemen ook structureel oplossen. We gebruiken daarbij de meet- en analysemethoden van de Green Belt. We hebben, kortom, meer inzicht. En eerlijk gezegd: daar zaten we ook op te wachten. Lean past heel goed bij ons.’

Verbeterpunten blijven er altijd

Hoe soepel Daily Management ook loopt bij Hessing, er blíjven altijd verbeterpunten. ‘De ideale wereld bestaat niet’, zegt Zegveld. ‘Wij werken in de logistiek en in de dagverse producten. Er zijn steeds nieuwe ontwikkelingen en innovaties, 100% efficiency heb je nooit. Voor mij persoonlijk houdt mijn ambitie niet op bij de Green Belt, ik zou heel graag de Black Belt erachteraan doen. Natuurlijk bij Maruna vanwege de hoge kwaliteit van de trainingen, die tot in de puntjes verzorgd zijn. Lean is een sport geworden voor mij, ik probeer elke dag het beste uit de dag te halen.’

Ben je nieuwsgierig geworden en wil je meer weten over dagstarts? Volg dan onze workshop Daily Management op 4 oktober 2017.

Over Hessing

Hessing Supervers BV is specialist is het snijden en verwerken van groente en fruit. Het bedrijf verwerkt verse grondstoffen tot onder meer panklare groentes, bewerkt fruit, verse sappen en maaltijdsalades. Die levert Hessing aan supermarkten, fastfoodketens, groothandelaren, cateringbedrijven en inflight. Wekelijks gaan vanuit verschillende productielocaties in Nederland, België, Duitsland en Denemarken miljoenen verpakkingen versproducten op transport. In totaal werken er ruim duizend mensen bij Hessing Supervers BV.