LEAN | Maruna

WAAROM LEAN

Waarom Lean?

Het doel van Lean is het creëren van een proces waarin alle stappen waarde toevoegend zijn en er geen onderbreking zijn van de doorvoer (flow). Goede doorstroom van het bedrijfsproces wordt vaak belemmerd door de “7 grote verliezen”:

  1. Fouten Producten of diensten die niet voldoen aan de specificaties
  2. Wachten Mensen, machines en materialen die stil staan en waar geen waarde aan wordt toegevoegd
  3. Transport Verplaatsingen van mensen, machines en materialen
  4. Overproductie Meer maken of doen als nodig is
  5. Voorraad De aanwezigheid van meer materialen, mensen en machines dan verwerkt kunnen worden voor de klant. Hoge voorraden verbergen fouten in het proces
  6. Overprocessing Verbruikte middelen die geen extra waarde toevoegen voor de klant. Denk aan inspecties, dubbelwerk, herbewerkingen.
  7. Beweging Onnodig en onlogisch bewegen van mensen.
Lees verder

Door het elimineren van deze verliezen en het verkorten van de doorlooptijd kan een bedrijf effectiever en sneller geld generen. De totale doorvoer bepaalt namelijk het succes van een bedrijf als geheel. De letterlijke vertaling van het engelse woord Lean is arm, dun, slank, mager of zonder vet. Leanprocessen
kenmerken zich door met een minimaal inzet van middelen exact dat te doen waar de klant om vraagt in een zo kort mogelijke doorlooptijd. Meer doen met minder! Door de herkomst van Lean wordt vaak gedacht dat de Lean principes alleen van toepassing zijn op de industrie. Dat is niet het geval, Lean kan ik elke branche en organisatie worden toegepast. Zowel in de dienstverlenende sector als in de zorgsector zijn successen met Lean behaald.

WAAR KOMT LEAN VANDAAN

Lean staat voor ‘mager’ of ‘slank’, wat voor bedrijven vertaald kan worden in snellere, goedkopere en kwalitatief betere processen. Lean heeft als primaire focus het elimineren en voorkomen van verspillingen in bedrijfsprocessen. Maatgevend zijn de factoren waardetoegevoegde tijd en doorlooptijd. Waar geen toegevoegde waarde bestaat, bevinden zich veelal verspillingen die aangepakt kunnen worden. Hoewel Lean zijn oorsprong vindt in de productieomgeving, kunnen de principes van Lean in veel branches op dezelfde wijze voor procesverbetering worden ingezet. Lean Thinking is geen productietactiek of kostenreductieprogramma, maar een managementstrategie die toepasbaar is in alle organisaties. Vlak na de Tweede Wereldoorlog werd, door de oprichter van Toyota, Sakichi Toyoda, zijn zoon Kiichiro Toyoda en ingenieur Taiichi Ohno, het Toyota Productie Systeem (TPS) ontwikkeld, de voorloper van Lean. Een Japanse productiefilosofie waarbij de nadruk wordt gelegd op het creëren van waarde voor de klant en het elimineren van verspillingen. Toyota slaagde erin door toepassing van de Lean principes zijn kosten te reduceren en zo uit te groeien tot de top 10 van grootste bedrijven in de wereld. Lean werd voor het eerst beschreven door Womack, Jones en Roos in hun boek ‘The Machine that Changed the World naar aanleiding van het enorme succes van Toyota. De Lean filosofie gaat uit van het maken van een kwalitatief hoog product tegen zo laag mogelijke kosten, waarbij de doorlooptijd van het product een bepalend element is in de kostenfactor. 

WAAROM MARUNA OPLEIDINGEN
√ Praktisch, plezier, resultaat!

√ 100% klanttevredenheid

√ Volledig toegespitst op uw praktijk

√ Praktijkgerichte trainers

√ Vandaag geleerd is morgen toegepast